Sunday, May 17, 2009

Ini adalah artikel pesanan khidmat masyarakat. Kes ragut di Malaysia dah terlalu melampau. Saya ingin mengambil kesempatan ini mengingatkan korang semua agar berhati-hati di mana sahaja korang berada. Malaysia sudah tidak selamat lagi.



Minggu lepas sahaja 2 orang sudah mati akibat menjadi mangsa ragut. Itu yang masuk suratkhabar, belum kira berapa ramai lagi yang setiap hari menjadi mangsa peragut-peragut sialan di Malaysia ini.

Kenapa mereka meragut? Yang pertamanya sudah tentu sebab diorang ini tak ada kerja. Duit tak ada tapi ada motor. Nampak pulak makcik kat tepi jalan tengah jalan berlenggang sambil pegang handbag nak tak nak jer. Apa lagi, nafsu meragut terus membara. Nak duit mudah la katakan.

Yang meragut nie tak kira bangsa. India ada, Melayu ada, Cina pun ada.

Beberapa pesanan buat korang semua terutamanya kaum wanita:-

  1. Jangan jalan atau naik motor sorang-sorang.
  2. Jangan la tayang handbang, rantai, gelang tangan dan barang berharga yang sewaktu dengannya di tempat awam.
  3. Sentiasa peka dengan keadaan sekeliling anda. Kalau ada dengar bunyi motor yang rempit lain macam jer, cepat-cepat lari ke tempat selamat.
  4. Kalau anda bawak kereta, jangan letak handbag atau handphone anda di tempat penumpang. Itu memang mengundang maut. Peragut sanggup pecahkan cermin kereta anda untuk meragut.
  5. Sekiranya anda diragut jangan melawan. Biarkan ajer. Nyawa anda lebih penting daripada barang yang diragut. Ramai yang terkorban sebab cuba nak dapatkan balik barang yang diragut.
  6. Sentiasa baca ayat-ayat pelindung diri mengikut kepercayaan agama masing-masing sebelum keluar rumah. Ini namanya kita bertawakal.
  7. Jangan takut nak menjerit mintak tolong sekiranya ada manusia-manusia celaka yang mencurigakan di sekitar anda. Malu sekejap takper daripada diragut.

Sekian khidmat pesanan masyarakat daripada saya. Sesungguhnya saya sedih dengan keadaan negara kita sekarang. Marilah kita sama-sama berusaha untuk mengubahnya.
Apa pendapat korang semua????? Please leave your comment........


p/s : petikan dari beautifulnara.. thanks...



No comments: