Friday, November 19, 2010

Klinik Kerajaan vs Klinik Swasta


dah 1 minggu saya perasan gigi saya berlubang... tapi liatnya nak g Klinik Gigi... 
tp Raya Korban ni... saya tekadkan diri nak ke Klinik Gigi jugakk... kalo tak saya tak dapat makan daging korban puas-puas... huhuhu

tapi mau pergi klinik maner???
Klinik Kerajaan or Klinik Swasta???


kalau Klinik Kerajaan ni.... aduhhhhh... sampai terlelap2 saya menunggu.... murah memang murah... tampal dan cuci gigi cuma RM 1 - RM 2... kan ke murah tuw...
pasal layanan??? 
dulu... memang hampehh!!! sombong bagai nak rakkk... dahlah nurse semua tua2... sombong plak tu... tapi sekarang... masa kali pertama saya ke Klinik Pergigian di Jasin (kg mertua), masa tu nk hantar anak yg 1st tu cabut gigi.... layanan memang 1st class... tp tak taulah kat tempat lain kannn...
tapi follow-up memang tak der lah kann... kalau ko rasa nak datang, datang jer lahhh... 


Klinik Swasta plakk.... perghhh!!!! cuci gigi jerk RM130... tu belum nak tampal lagi... 

layanan memang 1st class beb.... tapi layanan lebih kurang sama jer kottt... cuma klinik swasta ni duk sibuk suruh kita buat follow-up... mestilah kannn... itu marketing... hehhehe

Kenapa Klinik Swasta Mahal???

Tentu korang selalu tertanya-tanya kenapa caj rawatan di klinik-klinik gigi swasta terlalu mahal sedangkan di klinik kerajaan begitu murah sekali. Dan juga kenapa klinik-klinik ini mempunyai caj rawatan yang berbeza-beza bergantung kepada di mana klinik tersebut berada. Sebenarnya, caj rawatan yang dikenakan biasanya setimpal dengan rawatan yang diberi. Dan kos mereka juga berbeza-beza...

Kalau Klinik Kerajaan.... Kerajaan banyak menghulurkan bantuan di klinik-klinik gigi kerajaan ni kerana caj rawatan terlalu dan teramat murah. Kadangkala saya berasa harganya tidak setimpal dengan kerja yang dilakukan tetapi bekerja di kerajaan memanglah untuk berbakti kepada masyarakat. Bayangkanlah harga cucian gigi hanyalah RM 1 - RM 2 di klinik kerajaan..tetapi masa yang di ambil untuk mencuci gigi yang banyak karang gigi memakan masa sejam lebih. Kadangkala sebab itulah doktor-doktor di klinik kerajaan menyuruh korang membuat temujanji atau pergi buat rawatan di klinik swasta kerana masa yang di ambil agak lama dan terlalu ramai pesakit yang menunggu masa utk dirawat....

Di negara-negara lain, kos rawatan pergigian memang lagi mahal sehinggakan ada di antara penduduk negara tersebut yang tidak mampu membuat sebarang rawatan. Tiada bantuan kerajaan yang ada di negara-negara tersebut seperti negara kita. Jadi memanglah penduduk malaysia amat bertuah dibandingkan negara-negara lain. 

Sayangilah gigi korang dan jagalah ia dengan baik. Kerana kos untuk merawat lagi mahal dari kos untuk mencegah...
(^_^)

2 comments:

Hanie Ly said...

kite gi klinik kerajaan je neni... janji lubang bleh bagi tampal...save budget... heeheh

Neni said...

hahhaahaa... betul3... tentang layanan belakang kire... hehehhe