Saturday, January 18, 2014

Apa itu CHOI atau CHOY???

Lately, aku tak tahu lah kenapa perkataan choi tu dah macam perkataan wajib di bibir. Cakap sikit je balas CHOI. Gurau sikit je cakap CHOI. Sikit-sikit choi. Sikit-sikit choi. Choi sana. Choi sini. Choi di mana-mana. Garu kepala aku. Selalu je aku buat muka berkerut dengan kening bercantum dekat orang yang sebut perkataan tu. Selalu je terdetik dekat hati aku ni "Apa benda la maksud CHOI tu". Selalu dengar orang sebut tapi tak tahu maksudnya apa. Sampai one time tu aku tak dapat kawal diri, aku pun tanya dekat si yang menyebut tu maksud choi tu apa tapi dia sendiri pun tak tahu maksudnya apa. Hmmmm sah! Memang sah semua ni kes ikut-ikut orang la ni. So aku pun google. Nak tahu punya pasal.

CHOI atau CHOY MEMBAWA MAKSUD CELAKA. Eja lah macam mana sekalipun, 'I' jadi 'Y' ke 'Y' jadi 'I' ke ... maksudnya tetap juga CELAKA.

Jadi tolong la sedar tiap kali korang sebut perkataan tu, kau sedang aktif mencelakakan orang yang sedang berbual dengan kau. Tak rasa bersalah ke? Ok, macam mana pula dengan rasa berdosa? Tak rasa berdosa ke kata macam tu dekat orang? Sesedap maggi cukup rasa je nak CELAKAkan orang! Free-free je tambah dosa. Dah la pahala tak banyak. Macam mana nak merasa syurga ni? Ni lagi satu... korang tahukan sekali kita celakakan orang, 10 kali seisi alam celakakan kita. Tahukan? Jadi moralnya kalau tak tahu maksud apa-apa perkataan tu pergi la cari tahu. Mohon la selidik dulu. Jangan main ikut je. Takyah la nak guna konsep "U jump, I jump". Eh bodoh la konsep tu. Korang tak rasa konsep tu bodoh ke?

Renung-renungkan. Selamat beramal

No comments: